PL EN Wybierz język Unia Europejska
Wyszukaj: Zaawansowane

Cynamon nie tylko do szarlotki

Cynamon kojarzy nam się przede wszystkim z aromatem Świąt Bożego Narodzenia i swojską, domową szarlotką, a to błąd!Ta przyprawa potrafi zdziałać cuda, dlatego pora wprowadzić ją do naszego codziennego jadłospisu. Oprócz walorów smakowych i rozgrzewających, trzeba również docenić właściwości zdrowotne cynamonu. Niektóre z tych właściwości są znane od wieków, inne zostały odkryte całkiem niedawno w wyniku przeprowadzonych badań naukowych.

 

Cynamon to jedna z najstarszych, najbardziej charakterystycznych, znanych i lubianych przypraw kuchennych, charakteryzujących się pięknym, słodkawo-korzennym aromatem i lekko piekącym smakiem.

Przyprawa ta znana była już w czasach antycznych, olejek cynamonowy ceniony był zarówno jako przyprawa jak i lek. W starożytnym Egipcie służył jako jeden ze składników do balsamowania ciał, dzięki zawartości substancji antyseptycznych eliminujących niektóre bakterie, chronił przed rozkładem. Tylko władcy i osoby wysoko urodzone mogły sobie pozwolić na jedzenie potraw doprawionych cynamonem. Średniowieczni lekarze uważali, że cynamon jest jednym ze składników eliksiru miłości pełniącego funkcję afrodyzjaku.

Do Europy cynamon dotarł dzięki arabskim kupcom i stał się przyprawą, która zaczęła występować w większości przepisów kulinarnych na całym świecie. We Francji poprawia smak potraw z mięsa i jest się składnikiem wina korzennego. We Włoszech dodawany jest do zupy fasolowej. Hiszpanie dodają go do czekolady, a w Polsce wzbogaca smak ryżu i jabłek w przepysznej szarlotce.  

Nazwa „cynamon” pochodzi z języka arabskiego i oznacza „pachnące drzewo z Chin”. Niezmielony ma kształt zdrewniałych ruloników i przypomina cygaro. Istnieją dwa rodzaje drzew cynamonowców, z których uzyskuje się laski cynamonu. Należą one do jednej rodziny wawrzynowatych, ale różnią się pewnymi cechami.

Rodzaje cynamonowca

  • Cynamonowiec cejloński (łac. Cinnamomum verum) pochodzący ze Sri Lanki i Cejlonu, to 10-metrowe drzewo, które charakteryzuje się biało-żółtymi kwiatami i owocami przypominającymi jagody. Obecnie najwięcej cynamonu sprowadza się ze Sri Lanki, mimo że cynamonowiec cejloński uprawia się również na innych obszarach o podobnych warunkach klimatycznych - na Seszelach, Jawie, Sumatrze, w Brazylii i na Jamajce.

 

  • Cynamonowiec wonny lub kasja (łac. Cinnamomum cassia) pochodzący z Chin, zwany potocznie cynamonowcem z Chin, nie jest już tak ceniony. Ma łagodniejszy smak, mniej intensywny aromat i mniej właściwości leczniczych.

Cynamon uzyskuje się wyłącznie z kory najdrobniejszych gałązek i wykorzystuje się jedynie część wewnętrzną kory, oczyszczonej z żywicy i miąższu. Jakość cynamonu zależy od wieku gałązki, im młodsze gałązki, tym bardziej ceniona jest przyprawa. Kiedy gałązki mają około dwóch lat odcina się je u nasady, oczyszcza z liści i rozgałęzień. Gałązki nacina się wzdłuż i w poprzek, usuwając z nich korę. Cieniutka kora zwija się, tworząc małe ruloniki. Osiem lub dziesięć ruloników składa się razem, a następnie suszy w cieniu. Laski cynamonu nabierają w tym czasie pięknego koloru.  

 

Co zawiera cynamon?

  • woda 10 %
  • białka, cukry, małe ilości tłuszczu i błonnika
  • minerały: wapń, mangan, magnez, żelazo, potas, fosfor, sód, selen, cynk
  • witaminy: A, C, E, K, J, z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6)
  • substancje eteryczne: fenylopropanoidy, aldehyd cynamonowy, kwas cynamonowy, alkohol 2-fenyloetylowy, eugenol, monoterpeny, terpeny, taniny, polifenole, fenole.

 

Dobroczynne właściwości cynamonu

  • Regularnie spożywany zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu, stanów zapalnych, reguluje parametry metaboliczne;
  • Sprawdza się w niestrawności, wzdęciach i biegunce - niewielka jego ilość dodana do sałatek owocowych obniża poziom cukru i zapobiega fermentacji; 
  • Sprzyja odchudzaniu poprzez eliminację tłuszczu z krwi, łagodzi odczucie głodu. Picie herbatki cynamonowej lub dodawanie tej przyprawy do potraw ma działanie rozgrzewające i wspomagające walkę ze zbędnymi kilogramami.
  • Przyczynia się do obniżenia poziomu cukru we krwi - niektóre substancje zawarte w przyprawie działają podobnie jak insulina;
  • Najnowsze badania przeprowadzone na modelu eksperymentalnym dowodzą, że stosowanie cynamonu w diecie, zwiększa potencjał antyoksydacyjny i chroni przed wolnymi rodnikami, wytwarzanymi podczas wysiłku fizycznego;
  • Codziennie spożywany ma korzystny wpływ na stan zdrowia osób z chorobą Alzheimera, zapaleniem stawów i oraz miażdżycą;
  • Poprawia odporność organizmu. Szklanka ciepłej wody z miodem, cytryną i cynamonem wypita każdego ranka na czczo i wieczorem przed zaśnięciem, poprawia funkcjonowanie serca, krążenia, a także łagodzi stany zapalne;
  • Zmniejsza przekrwienie błony śluzowej nosa, wspomaga w ten sposób walkę z katarem i kaszlem;
  • Zawartość olejków eterycznych łagodzi ból głowy i gardła;
  • Właściwości antyoksydacyjne chronią komórki mózgowe i spowalniają ich starzenie się;
  • Według medycyny chińskiej i starożytnej ajurwedy łagodzi bóle menstruacyjne i towarzyszące jej dolegliwości;
  • Zwalcza bakterie Escherischia coli i infekcje dróg moczowych, zapobiega rozwijaniu się licznych szkodliwych mikroorganizmów;
  • Ma działanie przeciwgrzybiczne, pomaga zwalczyć Candida albicans;
  • Proszek cynamonu jest jednym z najlepszych źródeł tanin;
  • Kąpiel stóp i całego ciała w wodzie z dodatkiem cynamonu pomaga zmniejszyć zmęczenie i łagodzi stres;
  • Ma właściwości dezynfekujące, które można wykorzystać do oczyszczania drobnych ran i otarć;
  • Właściwości dezynfekujące zapobiegają rozwojowi szkodliwych mikroorganizmów w układzie trawiennym;
  • Posiada właściwości oczyszczające i regenerujące skórę. Jest dodatkiem do maseczek i peelingów;
  • Ma działanie antycellulitowe, poprawia mikrokrążenie, eliminuje martwe komórki naskórka i ułatwia wchłanianie substancji czynnych;

 

W kuchni używany jest w postaci mielonego proszku lub całych lasek, m.in. jako cenny dodatek do nalewek, ponczu i win, które pite w zimne wieczory nie tylko świetnie smakują, ale również fantastycznie rozgrzewają. Cynamon jest niezwykle aromatyczną przyprawą dodawaną do dań na słodko - doskonale wzbogaca aromat kawy, kompotów ze świeżych i suszonych owoców, deserów (gofrów, lodów) oraz ciast. Świetnie podkreśla smak wytrawnych dań, takich jak: pieczony indyk z sosem, gęś pieczona nadziewana jabłkami i gruszkami z sosem pieczeniowym z cydrem, azjatycki bulion z wołowiną, pieczona szynka w brązowym cukrze i ciemnym piwie, hiszpańska zupa fasolowa, szaszłyki z mielonego mięsa z sosem czosnkowym, śledź korzenny.

 

Polecamy cynamonową fit-miksturę, która przy regularnym, codziennym stosowaniu pomoże w pozbyciu się zbędnych kilogramów. 

Składniki:

- szklanka wody,

- 0,5 łyżeczki mielonego cynamonu,

- 1 łyżeczka miodu

Wszystkie składniki dokładnie wymieszaj w letniej wodzie. Miksturę podziel na dwie części. Jedną porcję pij rano przed śniadaniem, drugą porcję wypij godzinę przed snem.

Smacznego i na zdrowie! :)

 

artykuł konsultowany z dietetykiem i technologiem żywności mgr Anetą Frydrycką 

 

Kuchnie Świata oferują wysokiej jakości cynamon mielony i w laskach. Informacji szczegółowych udzielają pracownicy delikatesów (lista teleadresowa wszystkich lokalizacji znajduje się na naszej stronie w zakładce DELIKATESY) oraz naszego Sklepu Internetowego

Zamówienia na większe ilości, a także zamówienia niestandardowe można składać dzwoniąc pod nr tel.: 22 785 95 20 lub wysyłając e-mail na adres: zamowienie@kuchnieswiata.com.pl

Wybrane produkty dostępne w Kuchniach Świata: 

  

 

 

.