PL EN Wybierz język Unia Europejska
Wyszukaj: Zaawansowane

Ocet jabłkowy – naturalne remedium

Stosowanie naturalnych produktów, które wykazują działanie lecznicze jest istotą medycyny naturalnej. Czasami jednak z braku badań potwierdzających ich skuteczność, nie wszystkie niekonwencjonalne metody są akceptowane, dlatego medycyna naturalna stosowana z rozsądkiem, może być doskonałym uzupełnieniem leczenia konwencjonalnego. Pamiętajmy, że wszystko, co spożywamy, wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. To, co jemy, może być dla nas lekarstwem lub przeciwnie – może powodować choroby. Jednym z takich prozdrowotnych produktów jest ocet jabłkowy, który spożywany w rozsądnych ilościach, może poprawić samopoczucie i wpłynąć korzystnie na nasz organizm.

Ocet jabłkowy nie od dziś znany jest ze swoich leczniczych właściwości. Fermentowano go już 5 tysięcy lat p.n.e. Jego walory doceniano w wielu starożytnych kulturach – egipskiej, babilońskiej, chińskiej, greckiej i rzymskiej. W starożytności używany był do pobudzania krążenia, oczyszczania wątroby, krwi i węzłów chłonnych, wzmacniania odporności oraz poprawy sił witalnych. Hipokrates, ojciec medycyny, często zalecał ocet jabłkowy w połączeniu z miodem na infekcje dróg oddechowych. Egipska królowa Kleopatra kąpała się w kozim mleku z dodatkiem octu, a w starożytnych Chinach ocet jabłkowy był symbolem życia. Pisano również o nim i o jego korzystnych dla zdrowia walorach w Starym Testamencie.

Nowożytna kariera octu jabłkowego zaczęła się w 1958 roku, kiedy to amerykański lekarz, D.C Jarvis, wydał książkę, w której szczegółowo opisał jego zbawienne działanie, zalecając stosowanie czterotygodniowej kuracji octem jabłkowym z miodem w stanach chronicznego zmęczenia i ogólnego wyczerpania, wrażliwości na zmiany pogody, w zaburzeniach snu, osłabionej pracy jelit i zaparciach, lekkim reumatyzmie, a także przy oczyszczaniu naczyń krwionośnych ze złogów tłuszczu i cholesterolu.

Ocet jabłkowy to substancja o charakterze kwasowym, ma niskie pH, warunkujące kwas octowy. Wyróżnia się żółtawo-brązową barwą, intensywnym, jabłkowym aromatem i kwaśno-cierpkim smakiem, zapewne dlatego Francuzi nazywają go „kwaśnym winem”. Powstaje na drodze dwuetapowej fermentacji moszczu jabłkowego (zgniecionych owoców). Pierwszy etap fermentacji z dodatkiem drożdży i wody zachodzi w temperaturze pokojowej – proces ten trwa około 30 dni. Drożdże powodują w tym czasie przemianę cukru zawartego w jabłkach w alkohol. Następnie, w drugim etapie procesu, bakterie kwasu octowego (Acetobacter) przekształcają powstały alkohol w ocet. Na jakość octu jabłkowego duży wpływ ma odmiana jabłek użytych do jego produkcji – im słodsze i bardziej soczyste owoce, tym mocniejszy i bardziej aromatyczny będzie wytworzony z nich ocet. Najlepszy, najzdrowszy ocet jabłkowy powinien być niepasteryzowany, niefiltrowany, mętny, zawiesisty i ciemny. Na powierzchni może pojawić się piana, a na dnie butelki osad. Nie jest to absolutnie wada produktu, lecz świadczy o najwyższej jakości octu. Warto zapamiętać, że najlepsze właściwości ma ocet niepodgrzewany.

Trzeba podkreślić, że ocet jabłkowy to niezbędny dodatek do ryżu w sushi, sosów sałatkowych typu vinaigrette, majonezów, musztardy, dressingów i zup. Stosowany jest do marynowania owoców, warzyw, mięsa i ryb.

Z czego składa się ocet jabłkowy?

Głównym składnikiem octu jabłkowego jest kwas octowy w stężeniu 3-6%, a do pozostałych substancji zawartych w occie jabłkowym należą: enzymy, aminokwasy, pektyny, związki polifenolowe oraz niewielkie ilości witamin i składników mineralnych: witaminy B1, B2, B3, B5, B6, C, biotyna, kwas foliowy, a także sód, fosfor, potas, wapń, żelazo i magnez. Łyżka octu zawiera około 3 kcal.

Badania wykazały wiele dobroczynnych działań będących skutkiem regularnego stosowania octu jabłkowego – oto one:

  • W walce z różnymi infekcjami grzybiczymi, bakteryjnymi i wirusowymi łagodzi ból gardła – należy użyć 1/3 szklanki octu, uzupełnić wodą i płukać gardło kilka razy dziennie.
  • U osób ze stanem przedcukrzycowym, cukrzycą, insulinoopornością i z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej zmniejsza stężenie glukozy we krwi i zwiększa wrażliwość komórek na insulinę.
  • Obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów.
  • Przy miażdżycy obniża ciśnienie tętnicze krwi.
  • Może wpływać na zmniejszenie czynników ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego.
  • U osób z refluksem i zgagą wypicie szklanki wody z 1 łyżką octu jabłkowego łagodzi palenie w przełyku.
  • Stymuluje wydzielanie enzymów trawiennych, pomaga w niestrawności, zapobiega zaparciom.
  • W walce z otyłością wpływa na zwiększenie uczucia sytości.

Skuteczność octu jabłkowego w kontekście redukcji tkanki tłuszczowej, a tym samym zmniejszaniu masy ciała jest dobrze znana. W licznych badaniach na ludziach wykazano, że kwas octowy zawarty w occie jabłkowym powoduje blokowanie działanie enzymu trawiennego – amylazy. Enzym ten w jelicie cienkim rozkłada skrobię do cukrów prostych. Część skrobi jest wydalana przez organizm, dzięki czemu glukoza w niej zawarta nie wchłaniania się do krwi. Podsumowując – regularne spożywanie kwasu octowego wpływa na redukcję stężenia glukozy we krwi i kontrolę sytości.

Wprowadzenie octu jabłkowego do codziennej diety

Najprostszym sposobem wprowadzenia octu jabłkowego do diety jest rozcieńczenie 2 łyżek octu w szklance wody i wypijanie na czczo lub do posiłku 1-2 razy dziennie. Dla poprawienia walorów smakowych do mikstury możemy dodać miód i różne przyprawy. Pamiętajmy, że octu jabłkowego nie powinno się wypijać bezpośrednio w większych ilościach. 

Szerokie zastosowanie octu jabłkowego w kosmetyce:

  • usuwanie przebarwień skóry;
  • pielęgnacja włosów – 1 łyżka octu jabłkowego wymieszana ze szklanką wody podczas spłukiwania włosów nadaje im połysk;
  • leczenie cery ze skłonnościami do wyprysków i trądziku – dzięki swoim właściwościom przeciwbakteryjnym rozcieńczony ocet jabłkowy może służyć jako naturalny dezodorant i tonik do twarzy;
  • leczenie nadmiernej potliwości stóp – wystarczy nalać wody do miski, dodać octu jabłkowego i zanurzyć stopy na 15 minut.

Nasz przepis na zdrowy, spalający tłuszcz koktajl z octem jabłkowym i grejpfrutem.

Składniki:

  • 1 duży grejpfrut ok. 450 g (lub opcjonalnie owoc granatu),
  • 1 łyżka stołowa octu jabłkowego,
  • 1 łyżeczka miodu.

Sposób przygotowania

Grejpfrut obierz ze skórki, podziel na mniejsze cząstki i wrzuć do blendera. Następnie dodaj ocet jabłkowy i miód. Zblenduj na jednolity koktajl.

Jak stosować spalający tłuszcz koktajl, żeby osiągnąć zamierzony efekt?

Przyjmuj codziennie przez 7 dni 4 łyżki stołowe koktajlu przed każdym głównym posiłkiem (śniadanie, obiad, kolacja) lub zastosuj drugi sposób – wypij za jednym razem całą porcję (szklankę) zamiast kolacji. Następnie zrób przerwę na kolejne 7 dni i powtórz serię.

Jeśli nie przepadasz za grejpfrutami, z powodzeniem możesz je zastąpić granatami, a efekty będą bardzo zbliżone.

Powodzenia, smacznego i na zdrowie! 😊

 

Artykuł konsultowany z mgr Anetą Frydrycką, dietetykiem i technologiem żywności.

 

Wysokiej jakości ocet jabłkowy jest dostępny w ogólnopolskiej sieci delikatesów Kuchnie Świata. Szczegółowych Informacji udzielają sprzedawcy. Lista teleadresowa wszystkich delikatesów Kuchnie Świata znajduje się na naszej stronie internetowej w zakładce DELIKATESYZamówienia na większe ilości, a także zamówienia niestandardowe można składać dzwoniąc na nr tel.: 22 785 95 20 lub wysyłając zapytanie na adres e-mail: zamowienie@kuchnieswiata.com.pl

 

Wybrane produkty dostępne w Kuchniach Świata:

.